Τα επώνυμα άρθρα καθώς και οι αναδημοσιεύσεις από άλλους ιστότοπους εκφράζουν τις απόψεις των συντακτών τους. Τα υπόλοιπα κείμενα του ιστολογίου εκφράζουν την άποψη της συντακτικής ομάδας.

Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2012

Υπόμνημα του ΓΕΩΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας για την αναδιοργάνωση των γεωτεχνικών δημόσιων υπηρεσιών της ελληνικής περιφέρειας.

Το Παράρτημα Κεντρικής Μακεδονίας του ΓΕΩΤΕΕ μας κοινοποίησε υπόμνημα το οποίο απέστειλε προς το σύνολο της πολιτικής ηγεσίας της χώρας, με θέμα την αναδιοργάνωση των γεωτεχνικών δημόσιων υπηρεσιών της ελληνικής περιφέρειας.
Θα δημοσιεύσουμε εδώ τις προτάσεις στις οποίες καταλήγει το ΓΕΩΤΕΕ, αφού καταγράφει μία σειρά από λόγους και αιτίες για τη δυσλειτουργία των γεωτεχνικών υπηρεσιών του Δημόσιου Τομέα. 
Σύνδεσμος με το πλήρες κείμενο του υπομνήματος υπάρχει στο τέλος της ανάρτησης:


Για όλους τους ανωτέρω λόγους προτείνουμε την άμεση λήψη των παρακάτω μέτρων από την Πολιτεία, ώστε οι γεωτεχνικοί δημόσιοι υπάλληλοι να μπορέσουν να επιτελέσουν επιτυχώς την αποστολή τους στην προσπάθεια επανεκκίνησης της Ελληνικής οικονομίας:

  1. Την τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου του «Καλλικράτη» με την άμεση κατάργηση του άρθρου 94, παρ. 5, εδ. 1-69 του ν. 3852/2010 (ΦΕΚ Α΄ 87) ώστε να μη συνεχισθεί η πολιτική του κατακερματισμού των γεωτεχνικών δημόσιων υπηρεσιών. Εξάλλου, η αδυναμία των Δήμων να υλοποιήσουν τα εν λόγω αντικείμενα έχει, ήδη, γίνει εν μέρει αποδεκτή από την Πολιτεία με τις ρυθμίσεις του ν. 4056/2012 (ΦΕΚ Α΄ 52) για την αδειοδότηση των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων που τροποποιούν το ν. 3852/2010 (ΦΕΚ Α΄ 87) και δίνουν την αρμοδιότητα της αδειοδότησης στις Περιφέρειες αντί των Δήμων που προέβλεπε ο «Καλλικράτης».
  2. Την ενοποίηση των δημόσιων υπηρεσιακών δομών αγροτικής ανάπτυξης και των αντίστοιχων αντικειμένων σε γεωγραφικό επίπεδο νομού με εξαίρεση τις εξειδικευμένες αποκεντρωμένες υπηρεσίες του ΥΠΑΑΤ που λειτουργούν σε ορισμένους μόνο νομούς, αλλά με ευρύτερη χωρική αρμοδιότητα και οι οποίες θα πρέπει να διατηρήσουν τον ειδικό τους ρόλο. Η αναμενόμενη κατά την επόμενη πενταετία συρρίκνωση του αριθμού των γεωτεχνικών δημοσίων υπαλλήλων λόγω των αθρόων συνταξιοδοτήσεων (προσλήψεις 1981 – 1987) καθιστά ανέφικτη και μη ρεαλιστική την ταυτόχρονη λειτουργία: (α) των ΚΕΠΠΥΕΛ του ΥΠΑΑΤ σε σχεδόν κάθε νομό, (β) των Δ/νσεων Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των αιρετών Περιφερειών σε κάθε νομό και (γ) των Γραφείων Γεωργικής Ανάπτυξης των Δήμων του κάθε νομού. Η φύση της εργασίας των γεωτεχνικών με την έντονη εποχικότητα και τη διαδοχική εναλλαγή των αντικειμένων καθιστά απαραίτητη την ύπαρξη μίας μόνο και επαρκώς στελεχωμένης υπηρεσιακής δομής αγροτικής ανάπτυξης σε κάθε νομό. Παράλληλα, θα πρέπει να γίνει ο οργανικός διαχωρισμός με τις υπηρεσίες κτηνιατρικής, εγγείων βελτιώσεων και αλιείας σε γεωγραφικό επίπεδο νομού. Τέλος, θα πρέπει να δημιουργηθεί οργανική συσχέτιση των ενοποιημένων υπηρεσιακών μονάδων σε επίπεδο νομού με τις Δ/νσεις Αγροτικών Υποθέσεων που λειτουργούν στο γεωγραφικό επίπεδο των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και με την κεντρική υπηρεσία του ΥΠΑΑΤ.
  3. Την κάθετη οργάνωση της Δασικής Υπηρεσίας και το αδιάσπαστο του αντικειμένου (Δάση – Φυσικό Περιβάλλον). Επίσης τη σύσταση Ενιαίου Φορέα Δασοπροστασίας.
  4. Την παραμονή των αρμοδιοτήτων της αλιείας σε έναν ενιαίο φορέα. Η διαχείριση των ιχθυοτρόφων υδάτων στο πλαίσιο της αειφορικής διαχείρισης των οικοσυστημάτων δεν μπορεί να εφαρμοστεί με τον κατακερματισμό του αντικειμένου και των αρμοδιοτήτων του.
  5. Την εξαίρεση των γεωτεχνικών δημοσίων υπαλλήλων, όπως έχει προβλεφθεί και για τους εκπαιδευτικούς ή για το ιατρικό –  νοσηλευτικό προσωπικό του Ε.Σ.Υ. στο ν. 4024/2011 (ΦΕΚ Α΄ 226), από οποιοδήποτε μέτρο προσυνταξιοδοτικής διαθεσιμότητας ή απόλυσης μέσω της κατάργησης της οργανικής θέσης. Η κατάργηση οποιασδήποτε οργανικής θέσης γεωτεχνικού στην παρούσα εθνική συγκυρία ισοδυναμεί με εθνική μειοδοσία.
  6. Την δημιουργία νέων οργανικών θέσεων και την πρόσληψη γεωτεχνικών σε απομακρυσμένες περιοχές οι οποίες παρουσιάζουν μεγάλη υποστελέχωση, ώστε να υπάρχει και η δυνατότητα ηλικιακής ανανέωσης του επιστημονικού προσωπικού.
  7. Τη μετάταξη του διοικητικού προσωπικού, το οποίο πιθανόν να κριθεί ως πλεονάζον σε άλλες υπηρεσίες ή οργανισμούς, προς τη νέα ενοποιημένη υπηρεσιακή δομή αγροτικής ανάπτυξης ή προς άλλες γεωτεχνικές υπηρεσίες, με στόχο την απελευθέρωση των γεωτεχνικών από τα γραφειοκρατικά αντικείμενα και τη χρησιμοποίηση των επιστημονικών τους γνώσεων.
  8. Τη δημιουργία ομάδων εργασίας με βάση τη μεταπτυχιακή εξειδίκευση των γεωτεχνικών δημοσίων υπαλλήλων. Πολλοί γεωτεχνικοί διαθέτουν μεταπτυχιακή εξειδίκευση ή διδακτορικό τίτλο, αλλά η εξειδικευμένη γνώση τους παραμένει εν πολλοίς αναξιοποίητη από τον Ελληνικό δημόσιο τομέα. Οι ομάδες εργασίας θα συντονίζονται από το ΥΠΑΑΤ και θα διαβουλεύονται ηλεκτρονικά μέσα από την ιστοσελίδα του Υπουργείου με τη χρήση κωδικού αριθμού. Θα αποτελούν «δεξαμενές σκέψης» που θα χρησιμοποιεί το Υπουργείο για να νομοθετεί, να σχεδιάζει και να βελτιστοποιεί τις πρακτικές του στο κάθε γνωστικό αντικείμενο.
  9. Την αύξηση του ανώτατου ορίου των επιτρεπόµενων κατ’ έτος ηµερών για μετακινήσεις εκτός έδρας των γεωτεχνικών δημοσίων υπαλλήλων, όπως έχει, ήδη, υλοποιηθεί στον ΕΛΓΑ, στον ΟΠΕΚΕΠΕ και στον ΕΛΓΟ «Δήμητρα». Οι καθορισμένες αποζημιώσεις για την εκτός έδρας εργασία θα πρέπει να είναι ισότιμες για όλους του επιστημονικούς κλάδους.
  10. Την επαναλειτουργία των γεωργικών εφαρμογών με την εγκατάσταση δοκιμαστικών και πειραματικών αγρών σε όλη την επικράτεια, όπου θα δοκιμάζονται στα ποικίλα ελληνικά μικροκλίματα και θα διαδίδονται οι νέες προτεινόμενες καλλιέργειες από το ΥΠΑΑΤ, νέες ποικιλίες ή φυλές ζώων, νέες τεχνικές καλλιέργειας, μέθοδοι φυτοπροστασίας, μορφές εκτροφής και άλλες καινοτόμες δράσεις. Οι δοκιμαστικοί και πειραματικοί αγροί θα υλοποιηθούν από νέους αγρότες με την παροχή κινήτρων και με την εποπτεία των γεωπόνων της νέας ενοποιημένης υπηρεσιακής δομής αγροτικής ανάπτυξης σε κάθε νομό εφόσον, όμως, γίνουν οι ανωτέρω προσλήψεις ή μετατάξεις. Εναλλακτικά, προτείνεται η δημιουργία μιας Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας από το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. και την Π.Ε.Ν.Α. ή και άλλους συλλογικούς φορείς, η οποία θα είναι δημοσίου συμφέροντος, θα έχει ως κύριο έργο τις γεωργικές εφαρμογές και τη μεταφορά τεχνογνωσίας από γεωτεχνικούς – μεσίτες τεχνογνωσίας με περιφερειακή δομή σε γεωγραφικό επίπεδο νομού και με χρηματοδότηση που θα προέλθει είτε από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020, είτε από προγράμματα όπως το Horizon.
Καταθέτοντας τις ανωτέρω προτάσεις πιστεύουμε ότι συμβάλλουμε στη δημιουργική και ρεαλιστική αναδιοργάνωση των γεωτεχνικών δημόσιων υπηρεσιών στην Ελληνική περιφέρεια, ώστε αυτές να επιτελέσουν τον κρίσιμο ρόλο τους στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των αλλαγών στις γεωτεχνικές υπηρεσιακές δομές θα πρέπει να στοχεύουν στη μέγιστη δυνατή αύξηση του προσφερόμενου έργου με τους σημερινούς περιορισμένους ανθρώπινους και υλικούς πόρους, μέχρι να καταστεί εφικτή η εκ νέου επένδυση πόρων στην αγροτική ανάπτυξη της χώρας. Οποιαδήποτε λογιστική και στείρα αντιμετώπιση του ζητήματος που θα εξοικονομεί χρήματα σε βάρος της λειτουργικότητας των γεωτεχνικών υπηρεσιών, θα είναι καταστροφική για την Ελλάδα και θα μας βρει αντίθετους. Είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω διευκρίνιση.
 
 ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΥΠΟΜΝΗΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.