Τα επώνυμα άρθρα καθώς και οι αναδημοσιεύσεις από άλλους ιστότοπους εκφράζουν τις απόψεις των συντακτών τους. Τα υπόλοιπα κείμενα του ιστολογίου εκφράζουν την άποψη της συντακτικής ομάδας.
Από σήμερα (9/3/2016) ξεκινάμε την δημοσίευση (στο αριστερό side bar του ιστολογίου, στο πάνω μέρος) των Τεχνικών Δελτίων Γεωργικών Προειδοποιήσεων για την Πρέβεζα, που ξεκίνησε να συντάσσει το Περιφερειακό Κέντρο Προστασίας Φυτών και Ποιοτικού Ελέγχου Ιωαννίνων, με βάση τα στοιχεία του Μετεωρολογικού Σταθμού που εγκαταστάθηκε πρόσφατα στην Πρέβεζα. Η αρχή γίνεται με το Τεχνικό Δελτίο Πατάτας (7-3-2016) και θα ακολουθήσουν Δελτία και για άλλες καλλιέργειες.

Τρίτη, 24 Ιανουαρίου 2012

Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων: Άλλος ένας νόμος που έμεινε (δυστυχώς) στα χαρτιά.


Τον Απρίλιο του 2011 ψηφίστηκε από την ελληνική Βουλή ο νόμος για τη δημιουργία "Ενιαίου Μητρώου Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων, Εφοδίων και Εισροών". Ο νόμος αυτός, ένα χρόνο σχεδόν μετά την ψήφισή του, παραμένει "στα χαρτιά". Το www.agrotypos.gr δημοσίευσε χθές (23/1) ένα άρθρο για το θέμα, από το οποίο αναδημοσιεύουμε εδώ τα κυριότερα αποσπάσματα:
 (Ολόκληρο το άρθρο μπορείτε να δείτε εδώ)
Πριν περίπου ένα χρόνο ψηφίστηκε από τη Βουλή ένας νόμος που αφορούσε τη σύσταση του Ενιαίου Μητρώου Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων, Εφοδίων και Εισροών. Το νομοσχέδιο «διαφημίστηκε» από την ηγεσία του ΥπΑΑΤ ως ένα μέσο για να προστατευθούν οι παραγωγοί από τους εμπόρους. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, που ψηφίστηκε στη Βουλή στις 5/4/2011, η εγγραφή στο μητρώο είναι απαραίτητη για τους εμπόρους αγροτικών προϊόντων, εφοδίων και εισροών. Μάλιστα ανέφερε ότι οι παραγωγοί θα είχαν άμεση πρόσβαση σε αυτό είτε ηλεκτρονικά είτε τηλεφωνικά και μάλιστα σε 24ωρη βάση. Όμως μέχρι σήμερα αυτός ο νόμος δεν έχει εφαρμοστεί ούτε το μητρώο έχει δημιουργηθεί αλλά και δεν έχουν αποτραπεί οι καθυστερήσεις στην πληρωμή των αγροτών.
  «Ο νόμος αυτός θεωρώ ότι είναι αψυχολόγητος και γραφειοκρατικός», τονίζει στον ΑγροΤύπο ο διευθυντής της Δημητριακής και Γενικός Γραμματέας στο Σύνδεσμο Ελλήνων Εμπόρων Δημητριακών Υποπροϊόντων και Ζωοτροφών (ΣΕΕΔΥΖ) κ. Σπύρος Γρηγοράτος και προσθέτει: «Ζητάει από κάποιον που θέλει να γραφτεί στο μητρώο όχι ένα ούτε δύο αλλά συνολικά δεκατρία δικαιολογητικά. Όμως αυτά τα δικαιολογητικά τα έχουν όλες οι υπηρεσίες που ανήκουν οι έμποροι. Να αναφέρω για παράδειγμα ότι για να γραφτεί κάποιος στο Εμπορικό Επιμελητήριο θα χρειαστεί να καταθέσει κάποια δικαιολογητικά, που πολλά από αυτά είναι τα ίδια που ζητάει ο νόμος, καθώς και η βεβαίωση ότι ο έμπορος είναι γραμμένος στο Επιμελητήριο. Μα αν είναι κάποιος γραμμένος στο Επιμελητήριο έχει ήδη καταθέσει αυτά τα δικαιολογητικά. 
«Δεν υπάρχει κανένα Μητρώο Εμπόρων και εμείς από την αρχή είχαμε εκφράσει τις αντιρρήσεις μας για αυτό το νομοσχέδιο. Αυτό που ζητήσαμε σαν κλάδος είναι η λειτουργία του Μητρώου Εμπόρων Νωπών Οπωροκηπευτικών, που προβλέπεται από τους Κοινοτικούς Κανονισμούς (ΚΥΑ 257543/2003, ΦΕΚ Β’ 1122/2003), να αναβαπτιστεί με πιο αυστηρές διατάξεις και να εφαρμοστεί αυστηρά, προκειμένου να εξυγιανθεί όλο το κύκλωμα της εμπορίας στην ελληνική αγορά και στις εξαγωγές», αναφέρει στον ΑγροΤύπο ο κ. Γ. Πολυχρονάκης, ειδικός Σύμβουλος του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών INCOFRUIT – HELLAS.
Οι προβληματισμοί, που είχαμε διατυπώσει από την αρχή της κατάθεσης του νομοσχεδίου για την αναγκαιότητα δημιουργίας αυτού του Μητρώου Εμπόρων, ήταν οι εξής:
  • Μήπως διαπιστώθηκε αδυναμία εφαρμογής του Μητρώου Εμπόρων Οπωροκηπευτικών, που έχει καθιερωθεί από το 2003 και επιδιώκεται με την υπαγωγή του στο Μητρώο Εμπόρων να «νομιμοποιηθούν» έμποροι χωρίς τήρηση κανόνων ποιότητας, τυποποίησης, ιχνηλασιμότητας στα προϊόντα μεταξύ του αγρότη και του καταναλωτή;
  • Πρόθεση είναι να απαλλαχθούν από τις αντίστοιχες υποχρεώσεις εισαγωγείς γεωργικών προϊόντων, δεδομένου ότι το προτεινόμενο γενικό Μητρώο Εμπόρων αφορά μόνο το εμπόριο των «εγχωρίως» παραγόμενων γεωργικών προϊόντων;
  • Θα «νομιμοποιηθεί» το εμπόριο οπωροκηπευτικών «βαλκάνιων κ.α. μεταφορέων – εμπόρων» κατ ευθείαν από τον αγρό εφόσον κάνει εγγραφή στο Μητρώο Εμπόρων χωρίς την υποχρέωση τυποποίησης και χωρίς την απόκτηση των απαραίτητων φορολογικών και λοιπών υποχρεώσεων;».
Παρόλο που διατηρούμε αρκετές επιφυλάξεις για τους προβληματισμούς του κ. Πολυχρονάκη (δεν κατανοούμε π.χ. με ποιό τρόπο το νέο Μητρώο θα "νομομιποιήσει" τη διακίνηση προϊόντων χωρίς τυποποίηση και ιχνηλασιμότητα) συμφωνούμε με την πολύ εύστοχη επισήμανσή του ότι αυτό που πραγματικά χρειάζεται είναι η αυστηρή τήρηση του υπάρχοντος Μητρώου Νωπών Οπωροκηπευτικών που θεσπίστηκε με την ΚΥΑ 257543/2003 και τις σχετικές εφαρμοστικές εγκυκλίους. Οι υποχρεώσεις που προβλέπει η παραπάνω ΚΥΑ για τους συναλλασόμενους στον τομέα των Οπωροκηπευτικών είναι σαφείς και ξεκάθαρες. 
Δυστυχώς είναι κοινή διαπίστωση, όχι μόνο δική μας αλλά του συνόλου των εμπλεκομένων στο κύκλωμα παραγωγής-τυποποίησης-διακίνησης των οπωροκηπευτικών, ότι η ελληνική Πολιτεία, από το 2003 μέχρι σήμερα, εμφανίζεται διαχρονικά αδύναμη και ανίκανη να επιβάλλει την εφαρμογή της νομοθεσίας και να διασφαλίσει στοιχειώδεις κανόνες υγιούς ανταγωνισμού.
 Αποτέλεσμα είναι τα φαινόμενα που σωστά επισημαίνει ο κ. Πολυχρονάκης, όπως η διακίνηση προϊόντων στην εσωτερική αγορά χωρίς τυποποίηση και χωρίς σήμανση και το εμπόριο "απευθείας από τον αγρό από βαλκάνιους εμπόρους-μεταφορείς".
Αυτό που λείπει δεν είναι ένα ακόμα Μητρώο (ήδη έχουμε πολλά στον αγροτικό τομέα, σε σημείο που και οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι πολλές φορές δεν γνωρίζουν σε ποιό απ' όλα τα Μητρώα είναι γραμμένοι) αλλά η σωστή εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας. Άλλωστε ο νόμος 3955/2011 για το "Ενιαίο Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων" δεν καταργεί το υπάρχον Μητρώο Νωπών Οπωροκηπευτικών αλλά το ενσωματώνει, μαζί με άλλα 6 (!) κλαδικά Μητρώα του ΥΠΑΑΤ, στο νέο σύστημα.
Δυστυχώς όλο αυτό το εγχείρημα, της δημιουργίας δηλαδή μίας Ενιαίας και αξιόπιστης Βάσης Δεδομένων των συναλλασόμενων με το ΥΠΑΑΤ, παραμένει μέχρι σήμερα "στα χαρτιά". 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου