Τα επώνυμα άρθρα καθώς και οι αναδημοσιεύσεις από άλλους ιστότοπους εκφράζουν τις απόψεις των συντακτών τους. Τα υπόλοιπα κείμενα του ιστολογίου εκφράζουν την άποψη της συντακτικής ομάδας.

Πέμπτη 22 Αυγούστου 2013

Στο προσκήνιο και πάλι η Αγροτική Αγορά με αφορμή το έγγραφο του Συλλόγου Οπωροπωλών προς τον εισαγγελέα.

Ο Σύλλογος Οπωροπωλών-Παντοπωλών Πρέβεζας πριν από λίγες μέρες ζήτησε την παρέμβαση του εισαγγελέα για τη λειτουργία της Αγροτικής Αγοράς Πρέβεζας καταγγέλοντας ότι αυτή λειτουργεί αυθαίρετα και παράνομα. Ολόκληρο το σχετικό άρθρο από τον ιστότοπο pamepreveza.gr μπορείτε να δείτε εδώ.
 Στο έγγραφο μεταξύ άλλων επισημαίνεται ότι:
 Η αγορά πώλησης αγροτικών προϊόντων που αρχικά λειτούργησε από την Ένωση Νέων Αγροτών Πρέβεζας στην Λ. Ιωαννίνων μεταφέρθηκε σε δημοτικό χώρο παραπλεύρως του σταδίου, μετά την παραχώρηση του, από τον Δήμο Πρέβεζας, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί από μέλη της Ένωσης Νέων Αγροτών Πρέβεζας καθώς και από μεμονωμένους αγρότες – παραγωγούς που πληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις για την πώληση αγροτικών προϊόντων δικής τους παραγωγή. 
 Η παραχώρηση του χώρου αυτού εγκρίθηκε για κάθε Σάββατο πρωί έως το μεσημέρι και μέχρι την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας Λαϊκής Αγοράς στις αρχές του 2013. Από τότε έως και σήμερα παρατηρείται το φαινόμενο να εμφανίζεται αυθαιρέτως και αυτοβούλως ο οποιοσδήποτε επιθυμεί, είτε είναι παραγωγός – πωλητής, είτε είναι μόνο πωλητής, είτε δραστηριοποιείται εντός της περιοχής του Δήμου Πρέβεζας ή της Περιφέρειας Ηπείρου ή οποιασδήποτε περιφέρειας της επικράτειας, νομίμως, δηλαδή είτε διαθέτει την ανάλογη άδεια πωλητού ή πωλητού παραγωγού, ή όχι.  
 Η συγκεκριμένη αγορά αμφισβητείται μέχρι και σήμερα κατά πόσο λειτουργεί σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο που ρυθμίζει τη λειτουργία των Λαϊκών Αγορών και θεσμοθετημένο καταστατικό ή εξακολουθεί να λειτουργεί ως «αγροτική αγορά» (farmers market) για την οποία όμως δεν υπάρχει ουδεμία πρόβλεψη από την ελληνική νομοθεσία σχετικά με το πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας της. 
  Έχουμε επισημάνει και παλιότερα με αναρτήσεις μας (βλέπε το αναλυτικό μας άρθρο για το θέμα) ότι η Αγροτική Αγορά της Πρέβεζας λειτουργεί ουσιαστικά χωρίς συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο, αφού στην χώρα μας σχετική νομοθεσία για τις "αγορές αγροτών" ή "farmers' markets" δεν υπάρχει. Παρόλο που το ΥΠ.Α.Α.Τ. έχει δεσμευθεί από το 2012 ότι θα καταρτίσει και θα φέρει προς ψήφιση στη Βουλή νομοθετική ρύθμιση για τη λειτουργία των αγροτικών αγορών, ακόμα δεν έχει τηρήσει τη δέσμευσή του. 
 Από τη στιγμή λοιπόν που ο Δήμος της Πρέβεζας δεν έχει προχωρήσει στη δημιουργία λαϊκής αγοράς, ο μόνος νόμιμος τρόπος για να συγκεντρώνονται οι παραγωγοί στο συγκεκριμένο χώρο και να πουλούν τα προϊόντα τους, είναι να διαθέτουν άδεια υπαίθριου εμπορίου παραγωγού. Τις άδειες αυτές εκδίδει η Δ/νση Ανάπτυξης της Περιφερειακής Ενότητας, και αφορούν τόσο το πλανόδιο όσο και το στάσιμο υπαίθριο εμπόριο. 
  Το κρίσιμο σημείο βέβαια είναι ότι για την άσκηση στάσιμης εμπορικής δραστηριότητας απαιτείται επιπλέον και άδεια κατάληψης χώρου από το Δήμο. Άρα λοιπόν, ο παραγωγός που πουλάει στο συγκεκριμένο ή και σε οποιοδήποτε άλλο χώρο για να είναι 100% σύννομος θα πρέπει να διαθέτει και άδεια από το Δήμο για την κατάληψη του χώρου. Για να πραγματοποιηθεί αυτό απαιτείται μια συγκεκριμένη διαδικασία κάθε Δεκέμβρη για το επόμενο έτος που ουδέποτε έχει ενεργοποιηθεί από το Δήμο Πρέβεζας για κανένα χώρο στάσιμου υπαίθριου εμπορίου οπωροκηπευτικών. 
 Θεωρούμε ότι βασικός στόχος της αγροτικής αγοράς αλλά και των μεμονωμένων υπαίθριων «πάγκων» παραγωγών είναι με την απευθείας πώληση και την κατάργηση των πολλών μεσαζόντων να: 
 1. εφοδιαστούν οι καταναλωτές με φρέσκα, ποιοτικά και φθηνότερα αγροτικά προϊόντα 
 2. διαθέσουν οι παραγωγοί τα προϊόντα τους σε μια αξιοπρεπή τιμή, εισπράττοντας άμεσα την αξία τους 
  3. επαναφέρουν την προσωπική σχέση και πληροφόρηση του καταναλωτή και του παραγωγού.
 Όμως, θα πρέπει να ελεγχθούν αυστηρά οι έμποροι που παριστάνουν τους παραγωγούς, όπως και αυτοί που παράγουν 2 – 3 προϊόντα και εμπορεύονται 20 – 30 γιατί: 
 1. Φοροδιαφεύγουν και εισφοροδιαφεύγουν με πολλούς και διαφόρους τρόπους (ΦΠΑ, φόρος εισοδήματος, ΟΑΕΕ κα.) 
 2. Ανταγωνίζονται αθέμιτα τους νόμιμους οπωροπώλες που έχουν να αντιμετωπίσουν ένα βουνό από φόρους, χαράτσια, λογαριασμούς κλπ. 
 3. Ανταγωνίζονται αθέμιτα τους πραγματικούς παραγωγούς που μοχθούν στα χωράφια όλο το χρόνο προκειμένου να παράγουν τα προϊόντα τους. 
 4. Και τέλος παραπλανούν τους καταναλωτές που πιστεύουν ότι αγοράζουν οπωροκηπευτικά κατευθείαν από τον παραγωγό, ενώ στην ουσία προμηθεύονται «αγνώστου πατρός» προϊόντα, χωρίς καμιά σήμανση και ιχνηλασιμότητα που μπορεί να είναι και εισαγόμενα από τρίτες χώρες και ακαθόριστης επικινδυνότητας. 
 Οι παράνομοι έμποροι που παριστάνουν τους παραγωγούς όταν εδρεύουν σε άλλους Νομούς ή Περιφέρειες είναι εξαιρετικά δύσκολο ως και ανέφικτο να ελεγχθούν ουσιαστικά από τις αρμόδιες υπηρεσίες και κλιμάκια ελέγχου. Επιπλέον, πλήττεται η τοπική οικονομία και διακινδυνεύονται η αξιοπιστία και τα οφέλη αναφέρθηκαν παραπάνω. Για αυτό και θα πρέπει οι παραγωγοί εκτός Νομού είτε να αποκλειστούν εντελώς, είτε να λειτουργήσουν με συγκεκριμένο και αυστηρό πλαίσιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.