Σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση τέθηκε το σχέδιο νόμου
«Ρυθμίσεις για την ίδρυση και λειτουργία κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων».
Κάθε κοινωνικός εταίρος και κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να συμμετάσχει καταθέτοντας τις προτάσεις του προκειμένου να βελτιωθούν οι διατάξεις του νομοσχεδίου. Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την 17/9/2018/ ημέρα Δευτέρα και ώρα 15.00.
Για να συμμετάσχετε πιέστε ΕΔΩ.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, ο κλάδος της κτηνοτροφίας αποτελεί έναν από τους βασικότερους τομείς ανασυγκρότησης της αγροτικής οικονομίας καθώς παράγει ποιοτικά προϊόντα, υψηλής προστιθέμενης αξίας (π.χ.φέτα, γιαούρτι κλπ). Το έλλειμμα του εμπορικού γεωργικού ισοζυγίου κάθε χρόνο προσεγγίζει τα 2 δις ευρώ με το μεγαλύτερο ποσοστό (80%) να προέρχεται από το ισοζύγιο των κτηνοτροφικών προϊόντων.
Η χαμηλή συμμετοχή της κτηνοτροφίας στους οικονομικούς δείκτες της χώρας επιβάλει τη στήριξη και προώθηση της ως μια από τις βασικές στρατηγικές επιλογές του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, έτσι ώστε ο κλάδος να ξεπεράσει τις δομικές του αδυναμίες και να συμβάλει ουσιαστικά στη μεγέθυνση του αγροτικού Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (ΑΕΠ).
Με το Σχέδιο νόμου αντιμετωπίζονται σειρά προβλημάτων που πηγάζουν από τις διοικητικές αδυναμίες εφαρμογής του ν. 4056/2012 και δημιουργούν ασφυκτικές καταστάσεις και κοινωνικά προβλήματα στους κτηνοτρόφους και τις τοπικές κοινωνίες. Συγκεκριμένα ρυθμίζονται θέματα αδειοδότησης των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, κυρίως από το νομικό πλαίσιο που ρυθμίζει την περιβαλλοντική αδειοδότηση, την εγκατάσταση τους εντός δασών, δασικών και δημοσίων εκτάσεων, περιοχές με αρχαιολογικό ενδιαφέρον.
Στόχοι του προτεινόμενου νομοσχεδίου είναι:
1.Η δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών για την ενίσχυση της ελληνικής κτηνοτροφίας, με τον εκσυγχρονισμό των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων και αύξηση του αριθμού των ζώων ανά μονάδα ώστε να καθίσταται βιώσιμη και να συνδέεται με την μεταποίηση για παραγωγή προϊόντων κρέατος και γάλακτος με ταυτότητα.
2.Η είσοδος νέων κτηνοτρόφων αλλά και η δυνατότητα αδειοδότησης των μεγαλύτερης ηλικίας κτηνοτρόφων, πρέπει να γίνεται σε μικρό χρονικό διάστημα, με μία ή και καμία φυσική παρουσία (ανάπτυξη ηλεκτρονικής πλατφόρμας). Στόχος μας είναι η αύξηση του ζωικού τους κεφαλαίου, καθώς και η πρόσβαση τους σε αναπτυξιακά κοινοτικά προγράμματα, για να καλυφθούν μεσοπρόθεσμα οι ανάγκες της αγοράς.
3.Στην απλοποίηση των διαδικασιών και στη μείωση της γραφειοκρατικής επιβάρυνσης και του χρόνου που απαιτείται για την ίδρυση και λειτουργία των κτηνοτροφικών μονάδων με τη θεσμοθέτηση απλών, γρήγορων, οικονομικών και διάφανων διαδικασιών, με την προώθηση ελαφρού τύπου «βασικής κατασκευαστικής μονάδας κτηνοτροφικής εγκατάστασης» , καθώς και την ανάδειξη του «παραδοσιακού τύπου κτηνοτροφικής εγκατάστασης».
4.Στην ενοποίηση, επικαιροποίηση και απλούστευση της ισχύουσας πολυνομίας και του δαιδαλώδους νομικού πλαισίου και τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος φιλικού για την επιχειρηματικότητα και υγιή ανταγωνισμό , έτσι ώστε να εξαλειφθεί η συστηματική αβεβαιότητα της επένδυσης και να προστατευτεί το αντίστοιχο κεφάλαιο των αγροτικών εκμεταλλεύσεων της χώρας, προκειμένου οι μονάδες ζωικής παραγωγής να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους.
5.Στη τακτοποίηση των υπαρχουσών πραγματικών καταστάσεων των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων με δυνατότητα επιλογών για τους κτηνοτρόφους που επιθυμούν να αναπτύξουν συνεργατικά σχήματα ή για να αυξήσουν το ζωικό τους κεφάλαιο.
6.Η προώθηση μιας βιώσιμης, οικονομικά και θεσμικά, πολιτικής πρότασης για την εξυγίανση και τον εκσυγχρονισμό του συστήματος αδειοδότησης και λειτουργίας των κτηνοτροφικών επιχειρήσεων θεωρείται άμεσα επιβεβλημένη προτεραιότητα που θα βοηθήσει κατά το λόγο της συμμετοχής της στην επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας.
Οι αλλαγές που εισάγονται με το προτεινόμενο νομοσχέδιο είναι:
1. Η δημιουργία υπηρεσίας μιας στάσης - στη Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (ΔΑΟΚ) της οικείας Περιφερειακής Ενότητας, εντός των ορίων της οποίας είναι εγκατεστημένη η κτηνοτροφική μονάδα - που θα είναι το μοναδικό σημείο επαφής του κτηνοτρόφου με Δημόσια υπηρεσία.
Επίσης το νομοσχέδιο προβλέπει την ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων ώστε να ελαχιστοποιηθεί ακόμα περισσότερο το κόστος και να μην απαιτείται η φυσική παρουσία του κτηνοτρόφου.
Οι έλεγχοι προβλέπονται να γίνονται από τα ΑΑΤΕ του ΥΠΑΑΤ, σχετικά με τη νόμιμη ίδρυση και λειτουργία των κτηνοτροφικών μονάδων, αντί των δυσκίνητων επιτροπών σταβλισμού και τα πρόστιμα επιβάλλονται από το ΥΠΑΑΤ.
2. Η αλλαγή του μοντέλου αδειοδότησης από το καθεστώς «πρώτα ελέγχω και μετά αδειοδοτώ», στο καθεστώς «αδειοδοτώ την εγκατάσταση (έχοντας θέσει τις απαιτήσεις και τις προϋποθέσεις) και μετά ελέγχω». Αδειοδοτεί πρώτα την εγκατάσταση για ίδρυση (κτηριακές εγκαταστάσεις που πληρούν τους όρους ευζωίας και υγιεινής εγκατάστασης των ζώων) και μετά για λειτουργία , ώστε τα ζώα να εγκατασταθούν σε κατάλληλο περιβάλλον με συγκεκριμένο αριθμό και διακριτό μητρώο σταβλικής εγκατάστασης (κτηριακών υποδομών) από το μητρώο λειτουργίας κτηνοτροφικής μονάδας (διαχείριση ζωικού κεφαλαίου).
Παρέχει την δυνατότητα σε υφιστάμενες μονάδες με δυναμικότητα της Κατηγορίας Β και κάτω των ορίων αυτής να εκδώσουν άδεια διατήρησης , υπό προϋποθέσεις, όπως, χωρίς να είναι απαραίτητη η τήρηση των ελάχιστων αποστάσεων μεταξύ κτηνοτροφικής εγκατάστασης και χώρων ή δραστηριοτήτων και ο φορέας της κτηνοτροφικής εγκατάστασης να καταβάλλει μικρό ετήσιο τέλος διατήρησης , υπέρ των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης.
3. Αναπροσαρμόζονται τα κριτήρια των αποστάσεων μεταξύ κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων και χώρων ή δραστηριοτήτων που χρήζουν προστασίας, λαμβάνοντας υπόψη αντικειμενικές δυσκολίες που προκύπτουν από το γεωγραφικό και γεωμορφολογικό τοπίο.
4. Για την απλοποίηση της υποβολής αιτήσεων , αδειοδοτήσεων, ελέγχων και άλλων διοικητικών πράξεων δημιουργείται στο ΥΠΑΑΤ ηλεκτρονική πλατφόρμα για τον «Έλεγχο και Λειτουργία των Κτηνοτροφικών Εγκαταστάσεων».
5. Για τα Ανεπιτήρητα παραγωγικά ζώα με σήμανση τα πρόστιμα γίνονται αυστηρότερα. Για τα ζώα χωρίς σήμανση την ευθύνη για περισυλλογή, μεταφορά, φύλαξη, διατροφή και διατήρηση των ανεπιτήρητων αγροτικών ζώων αναλαμβάνουν οι Περιφέρειες σε συνεργασία με τους Δήμους και όπου απαιτείται η αστυνομία, το Πυροσβεστικό Σώμα, η οικεία Δασική Υπηρεσία κλπ.
Κάθε κοινωνικός εταίρος και κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να συμμετάσχει καταθέτοντας τις προτάσεις του προκειμένου να βελτιωθούν οι διατάξεις του νομοσχεδίου. Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την 17/9/2018/ ημέρα Δευτέρα και ώρα 15.00.
Για να συμμετάσχετε πιέστε ΕΔΩ.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, ο κλάδος της κτηνοτροφίας αποτελεί έναν από τους βασικότερους τομείς ανασυγκρότησης της αγροτικής οικονομίας καθώς παράγει ποιοτικά προϊόντα, υψηλής προστιθέμενης αξίας (π.χ.φέτα, γιαούρτι κλπ). Το έλλειμμα του εμπορικού γεωργικού ισοζυγίου κάθε χρόνο προσεγγίζει τα 2 δις ευρώ με το μεγαλύτερο ποσοστό (80%) να προέρχεται από το ισοζύγιο των κτηνοτροφικών προϊόντων.
Η χαμηλή συμμετοχή της κτηνοτροφίας στους οικονομικούς δείκτες της χώρας επιβάλει τη στήριξη και προώθηση της ως μια από τις βασικές στρατηγικές επιλογές του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, έτσι ώστε ο κλάδος να ξεπεράσει τις δομικές του αδυναμίες και να συμβάλει ουσιαστικά στη μεγέθυνση του αγροτικού Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (ΑΕΠ).
Με το Σχέδιο νόμου αντιμετωπίζονται σειρά προβλημάτων που πηγάζουν από τις διοικητικές αδυναμίες εφαρμογής του ν. 4056/2012 και δημιουργούν ασφυκτικές καταστάσεις και κοινωνικά προβλήματα στους κτηνοτρόφους και τις τοπικές κοινωνίες. Συγκεκριμένα ρυθμίζονται θέματα αδειοδότησης των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, κυρίως από το νομικό πλαίσιο που ρυθμίζει την περιβαλλοντική αδειοδότηση, την εγκατάσταση τους εντός δασών, δασικών και δημοσίων εκτάσεων, περιοχές με αρχαιολογικό ενδιαφέρον.
Στόχοι του προτεινόμενου νομοσχεδίου είναι:
1.Η δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών για την ενίσχυση της ελληνικής κτηνοτροφίας, με τον εκσυγχρονισμό των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων και αύξηση του αριθμού των ζώων ανά μονάδα ώστε να καθίσταται βιώσιμη και να συνδέεται με την μεταποίηση για παραγωγή προϊόντων κρέατος και γάλακτος με ταυτότητα.
2.Η είσοδος νέων κτηνοτρόφων αλλά και η δυνατότητα αδειοδότησης των μεγαλύτερης ηλικίας κτηνοτρόφων, πρέπει να γίνεται σε μικρό χρονικό διάστημα, με μία ή και καμία φυσική παρουσία (ανάπτυξη ηλεκτρονικής πλατφόρμας). Στόχος μας είναι η αύξηση του ζωικού τους κεφαλαίου, καθώς και η πρόσβαση τους σε αναπτυξιακά κοινοτικά προγράμματα, για να καλυφθούν μεσοπρόθεσμα οι ανάγκες της αγοράς.
3.Στην απλοποίηση των διαδικασιών και στη μείωση της γραφειοκρατικής επιβάρυνσης και του χρόνου που απαιτείται για την ίδρυση και λειτουργία των κτηνοτροφικών μονάδων με τη θεσμοθέτηση απλών, γρήγορων, οικονομικών και διάφανων διαδικασιών, με την προώθηση ελαφρού τύπου «βασικής κατασκευαστικής μονάδας κτηνοτροφικής εγκατάστασης» , καθώς και την ανάδειξη του «παραδοσιακού τύπου κτηνοτροφικής εγκατάστασης».
4.Στην ενοποίηση, επικαιροποίηση και απλούστευση της ισχύουσας πολυνομίας και του δαιδαλώδους νομικού πλαισίου και τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος φιλικού για την επιχειρηματικότητα και υγιή ανταγωνισμό , έτσι ώστε να εξαλειφθεί η συστηματική αβεβαιότητα της επένδυσης και να προστατευτεί το αντίστοιχο κεφάλαιο των αγροτικών εκμεταλλεύσεων της χώρας, προκειμένου οι μονάδες ζωικής παραγωγής να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους.
5.Στη τακτοποίηση των υπαρχουσών πραγματικών καταστάσεων των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων με δυνατότητα επιλογών για τους κτηνοτρόφους που επιθυμούν να αναπτύξουν συνεργατικά σχήματα ή για να αυξήσουν το ζωικό τους κεφάλαιο.
6.Η προώθηση μιας βιώσιμης, οικονομικά και θεσμικά, πολιτικής πρότασης για την εξυγίανση και τον εκσυγχρονισμό του συστήματος αδειοδότησης και λειτουργίας των κτηνοτροφικών επιχειρήσεων θεωρείται άμεσα επιβεβλημένη προτεραιότητα που θα βοηθήσει κατά το λόγο της συμμετοχής της στην επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας.
Οι αλλαγές που εισάγονται με το προτεινόμενο νομοσχέδιο είναι:
1. Η δημιουργία υπηρεσίας μιας στάσης - στη Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (ΔΑΟΚ) της οικείας Περιφερειακής Ενότητας, εντός των ορίων της οποίας είναι εγκατεστημένη η κτηνοτροφική μονάδα - που θα είναι το μοναδικό σημείο επαφής του κτηνοτρόφου με Δημόσια υπηρεσία.
Επίσης το νομοσχέδιο προβλέπει την ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων ώστε να ελαχιστοποιηθεί ακόμα περισσότερο το κόστος και να μην απαιτείται η φυσική παρουσία του κτηνοτρόφου.
Οι έλεγχοι προβλέπονται να γίνονται από τα ΑΑΤΕ του ΥΠΑΑΤ, σχετικά με τη νόμιμη ίδρυση και λειτουργία των κτηνοτροφικών μονάδων, αντί των δυσκίνητων επιτροπών σταβλισμού και τα πρόστιμα επιβάλλονται από το ΥΠΑΑΤ.
2. Η αλλαγή του μοντέλου αδειοδότησης από το καθεστώς «πρώτα ελέγχω και μετά αδειοδοτώ», στο καθεστώς «αδειοδοτώ την εγκατάσταση (έχοντας θέσει τις απαιτήσεις και τις προϋποθέσεις) και μετά ελέγχω». Αδειοδοτεί πρώτα την εγκατάσταση για ίδρυση (κτηριακές εγκαταστάσεις που πληρούν τους όρους ευζωίας και υγιεινής εγκατάστασης των ζώων) και μετά για λειτουργία , ώστε τα ζώα να εγκατασταθούν σε κατάλληλο περιβάλλον με συγκεκριμένο αριθμό και διακριτό μητρώο σταβλικής εγκατάστασης (κτηριακών υποδομών) από το μητρώο λειτουργίας κτηνοτροφικής μονάδας (διαχείριση ζωικού κεφαλαίου).
Παρέχει την δυνατότητα σε υφιστάμενες μονάδες με δυναμικότητα της Κατηγορίας Β και κάτω των ορίων αυτής να εκδώσουν άδεια διατήρησης , υπό προϋποθέσεις, όπως, χωρίς να είναι απαραίτητη η τήρηση των ελάχιστων αποστάσεων μεταξύ κτηνοτροφικής εγκατάστασης και χώρων ή δραστηριοτήτων και ο φορέας της κτηνοτροφικής εγκατάστασης να καταβάλλει μικρό ετήσιο τέλος διατήρησης , υπέρ των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης.
3. Αναπροσαρμόζονται τα κριτήρια των αποστάσεων μεταξύ κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων και χώρων ή δραστηριοτήτων που χρήζουν προστασίας, λαμβάνοντας υπόψη αντικειμενικές δυσκολίες που προκύπτουν από το γεωγραφικό και γεωμορφολογικό τοπίο.
4. Για την απλοποίηση της υποβολής αιτήσεων , αδειοδοτήσεων, ελέγχων και άλλων διοικητικών πράξεων δημιουργείται στο ΥΠΑΑΤ ηλεκτρονική πλατφόρμα για τον «Έλεγχο και Λειτουργία των Κτηνοτροφικών Εγκαταστάσεων».
5. Για τα Ανεπιτήρητα παραγωγικά ζώα με σήμανση τα πρόστιμα γίνονται αυστηρότερα. Για τα ζώα χωρίς σήμανση την ευθύνη για περισυλλογή, μεταφορά, φύλαξη, διατροφή και διατήρηση των ανεπιτήρητων αγροτικών ζώων αναλαμβάνουν οι Περιφέρειες σε συνεργασία με τους Δήμους και όπου απαιτείται η αστυνομία, το Πυροσβεστικό Σώμα, η οικεία Δασική Υπηρεσία κλπ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.