Η επιστολή αυτή αυτή δημοσιεύθηκε στις 30 Δεκεμβρίου 2010, με αφορμή τη συνέντευξη τύπου που είχε δώσει λίγες μέρες νωρίτερα η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, ανακοινώνοντας τους βασικούς άξονες της αγροτικής πολιτικής που σκοπεύει να ακολουθήσει :
Προς: Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων
κ. Κ. Σκανδαλίδη
Κ. Υπουργέ
Ακούσαμε με ενδιαφέρον τις δικές σας θέσεις και του Πρωθυπουργού, ότι η πρωτογενής παραγωγή μπορεί να συμβάλλει στην έξοδο της χώρας από την οικονομική κρίση και επιπλέον ότι η αγροτική παραγωγή είναι απαραίτητη για την επισιτιστική και διατροφική ασφάλεια του λαού μας.
Θεωρούμε όμως ότι οι αιτίες που φθάσαμε ως εδώ ήταν τόσο οι παλινωδίες σε αντιφατικές πολιτικές, όσο και η μη εφαρμογή αυτών που κατά καιρούς εξαγγέλλονταν. Και τώρα πλέον θα πρέπει να υπάρξει μια σωστά σχεδιασμένη μακροπρόθεσμη πολιτική αλλά και η απαρέγκλιτη εφαρμογή της.
Και πιστεύουμε να συμφωνείτε μαζί μας, ότι μια επιτυχημένη ανασυγκρότηση του αγροτικού τομέα θα πρέπει να στηριχθεί στο ανθρώπινο δυναμικό της χώρας, τους γεωπόνους και τους αγρότες της χώρας και ειδικά τους νέους. Ας αναλογιστούμε λοιπόν, μερικές από τις γνώσεις που θα πρέπει να κατέχουν οι γεωργοί ώστε να είναι επιτυχημένοι επαγγελματίες:
- έδαφος και σωστή εφαρμογή των λιπασμάτων
- ασφαλής χρήση φυτοφαρμάκων – βιολογική και ολοκληρωμένη αντιμετώπιση παθογόνων
- σύγχρονες καλλιεργητικές τεχνικές
- τυποποίηση και μεταποίηση προϊόντων
- εμπορία προϊόντων – marketing
- συνεργατισμός και συνεταιρισμοί
- επιχειρηματικότητα και επενδύσεις
- χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών και νέων τεχνολογιών
Πρωτίστως όμως, η γεωργία είναι ένα “επάγγελμα” με σοβαρές επιπτώσεις τόσο στην υγεία των ίδιων των αγροτών και των καταναλωτών όσο και στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Για αυτούς τους λόγους θεωρούμε ότι δεν πρέπει να συζητάμε απλά για κατάρτιση – ενημέρωση διάρκειας 100-150 ωρών αυτής της σημαντικής κοινωνικής ομάδας των αγροτών, αλλά για πραγματική εκπαίδευση και χωρίς υπερβολή για παιδεία.
Πρώτο ρόλο στην αγροτική εκπαίδευση πρέπει να έχει ο οργανισμός ΕΘ.Ο.ΑΓ.Ε.Π. “ΔΗΜΗΤΡΑ” με τις Γεωργικές Σχολές του, οι οποίες όμως θα πρέπει να αυξηθούν και να κατανεμηθούν ορθολογικά στις περιφέρειες της χώρας. Ουσιαστική και άμεση συμβολή μπορούν να έχουν και τα Τριτοβάθμια Ιδρύματα αγροτικής κατεύθυνσης. Και ειδικά τα περιφερειακά ΤΕΙ Γεωπονίας που φαίνεται να καλύπτουν άλλες ανάγκες όπως τη στήριξη των τοπικών οικονομιών, την επιθυμία του Έλληνα να σπουδάσει τα παιδιά του και την κρατική προσπάθεια συγκράτησης των χρημάτων που διαφεύγουν για σπουδές στο εξωτερικό. Ενώ οι απόφοιτοι τους αγωνίζονται να αποκτήσουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με τους γεωπόνους, ώστε να μοιράσουν πιο «δίκαια» την ανεργία στο συρρικνούμενο και με αβέβαιο μέλλον χώρο της αγροτικής οικονομίας (τελευταίο ζήτημα οι υπογραφές των σχεδίων βελτίωσης).
Σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, προτείνουμε η αγροτική εκπαίδευση:
· να καθοριστεί μέσα από ειλικρινή δημόσια διαβούλευση και όχι κεκλεισμένων των θυρών
· να βασιστεί σε σύγχρονες γεωργικές σχολές με τη συνεργασία των αντίστοιχων ΤΕΙ
και απαιτούμε την άμεση επαναλειτουργία του Κέντρου “ΔΗΜΗΤΡΑ” Πρέβεζας που παραμένει εδώ και 3 χρόνια κλειστό, χωρίς προσωπικό και ουσιαστικά χωρίς στέγη, με αποτέλεσμα να καταστραφεί και η σπουδαία του βιβλιοθήκη.
Είμαστε στη διάθεσή σας για περαιτέρω διευκρινίσεις και ειλικρινή συνεργασία.